Svet skozi Splet

Gibanje za boljši Internet in njegovo varno rabo

Superbabica in družbena omrežja

Podobo superbabice smo si sposodili pri Youtube posnetku o gospe Nežiki avtorja Mateja Špeharja. Gospa Nežika Stiplovšek iz Celja je neuradno najstarejša uporabnica družabnega omrežja Facebook v Sloveniji. Glede na to, da Facebook ob prvi prijavi in odprtju računa od vsakogar zahteva rojstni datum, bi najbrž bil upravljalec Facebook omrežja tisti, ki bi lahko sporočil uradni podatek o tem. V času nastanka tega zapisa se je posnetek predvajal 25.801-krat, verjetno pa je bilo število obiskovalcev nekajkrat manjše. Sklepam po sebi, saj sem si posnetek najprej pogledala zaradi svoje radovednosti, potem pa sem ga še nekajkrat navdušeno pokazala pripadnikom starejše in mlaše generacije v svoji sredini. Čeprav si je gospa Nežika kupila računalnik pri svojih 92 letih, pravi, da danes brez njega ne bi mogla. Facebook sicer redko uporablja, ima pa še prijatelje na družabnem omrežju Netlog. Največ sporočil sprejme po elektronski pošti, spremlja pa tudi politiko in druge dogodke, objavljene na spletu. S svojim nečakom, ki živi v Ameriki, se je redno slišala preko spletnega telefona Skype, veselje pa ji delajo Youtube posnetki.

Če se vrnemo na Youtube, moram omeniti, da sem si šele pred kratkim ustvarila račun, ker tega naslova nisem dojemala kot družbeno omrežje. Zame je bil to vir posnetkov, ki sem si jih ogledala tako kot gospa Nežika: kadar je kdo od prijateljev v e-mail verigi preposlal kakšen link, ki mi je zbudil zanimanje, sem potem pogledala še malo naokoli, med sorodne posnetke. Posnetkov si nisem niti nalagala na računalnik niti jih komentirala. Za to nisem imela interesa; pravzaprav sem pogosto rekla, da za to nimam časa. Uporabniki Spleta smo praviloma ležerni: čim manj korakov ali klikov je do cilja in manj časa ko traja, raje imamo določenega ponudnika informacij. In registracija, potem pa vsakokratna prijava v Youtube, zahtevata nekaj časa. Z vidika te izkušnje tudi ocenjujem kot kriterij, da je neko novo, naključno prejeto vsebino najbrž vredno pogledati, če ima posnetek veliko število ogledov – ne glede na to, koliko je na števcu instant mnenj “Všeč mi je”. Pod vsakim posnetkom se namreč beleži samo število  prijavljenih uporabnikov družbenega omrežja Youtube, ki kliknejo gumb “Všeč mi je” ali “Ni mi všeč”. Zgoraj omenjeni posnetek o superbabici je bil všeč le 258 registriranim uporabnikom (nemogoče je, da bi si vsak od teh stokrat ogledal posnetek). No, v tem primeru sem si ga prvič ogledala predvsem zato, ker mi ga je poslal prijatelj po e-pošti in ker ga je ustvaril verodostojen avtor.

Ko sem si lani ustvarila račun za Youtube, sem začela spoznavati, da si lahko posnetke zlagam po vsebini v interesne skupine (glasbene zvrsti, avtorji, posnetki o naravi, izobraževalni posnetki, itd.) in ustvarjam svoje sezname za predvajanje. Ko sem odkrila zanimiv in verodostojen vir, ki je posnetek prispeval na Youtube, sem se naročila nanj. Tako nisem več odvisna samo od prijateljev, da mi pošljejo link na zanimiv posnetek, ampak sama sledim novostim na interesnem področju. Zaradi spoznanja, da je tudi Youtube družbeno omrežje, sem pustila svoje sezname javno dostopne. Morda jih kdaj najde izgubljeni iskalec s sorodnimi interesi in si jih ogleda. V sezname je namreč vloženega že nekaj dela in časa. Če je čas denar, je v sezname vložene tudi nekaj dodane vrednosti. V poplavi informacij je namreč vedno teže najti tisto, ki je koristna, uporabna in “zame prava”. YouTube je februarja 2012 objavil, da uporabniki prispevajo vsako sekundo za 1 uro video posnetkov. To pomeni, da bi si vse posnetke, ki so naloženi v omrežje v pičlih dveh minutah, en človek ogledoval pet celih dni (dan in noč). Ko torej najdem nekoga, ki ima sorodne interese in javno dostopne sezname predvajanj na Youtube omrežju, se bom z njim prav gotovo povezala.

Pa še nekaj mi je všeč pri omrežju Youtube: ne šteje prijateljev in me ne obremenjuje s pozivi, da jih povabim gledat posnetke. Čeprav sem pol mlajša od gospe Nežike, imam nemalo težav s svojimi pravimi prijatelji in tudi poklicnimi kolegi, ki jih želim spraviti v omrežje Facebook, da bi spoznali to okolje in različna orodja, ki jih ponuja, ter jih uporabili za koristne namene.  Med njimi prevladuje mnenje, da je Facebook izguba časa in zato le za mlade, ki imajo časa še na pretek. Tako sem si na Facebooku ustvarila drug krog prijateljev in znancev, izbranih po skupnih interesih in njihovi zmožnosti komuniciranja preko tega omrežja. Zato vso priznanje gospe Nežiki: preko 40 prijateljev na omrežju Facebook pri 92 letih… In priznanje predvsem za zdrav pogled na svet in življenje v pozni starosti (Polnost življenja v starosti, str. 44: http://www.ssz-slo.si/apl/doc/68C0AA7E.pdf)! Gospa nima nobenih težav pri vključevanju v digitalno družbo. Internet pa ji služi kot orodje za bistrenje možgan in vzdrževanje stikov.

Prispevala: Lasta

Leave a Reply

Information

This entry was posted on 22/04/2012 by in Boljši Internet and tagged , , .
